7 förklaringar på varför du inte får några resultat.

7 förklaringar på varför du inte får några resultat, ibland lyser de med sin frånvaro och ibland så ”bara händer det”. Men varför är det så och vad är det egentligen som kan göra att resultaten av de vi gör inte kommer?

1: Du är för snabb och otålig.

Om du rannsakar dig själv lite och med kärlek ifrågasätter om du inte är lite för otålig, kan det stämma? ” Jag har ätit nyttigt och gjort någon slags träning i 2 veckor, och vågen visar 1 kilo plus!? Det fungerar inte!”

Jo, det fungerar. Kroppen reagerar precis normalt. Att gå upp lite i början när man gör en drastisk livsstilsförändring är inte alls vanligt. Träningsvärk som skapar svullna muskler, en mage som ställer om sig från en kost till en annan ( oftast väldigt mycket mer fibrer än vad den är van vid ). Lugn, den ställer om sig. Ge den tid. Ha inte så bråttom.

2: Du gör inte så mycket som du tror att du gör.

Okej, nu kommer en sådan där jobbig anledning som handlar om att inse att man faktiskt måste utmana sig själv lite mer. Låt oss säga att resultaten dalar av, eller slutar komma då du hållit på en stund. Du går 30 minuter varje morgon / varannan morgon? Du lyfter de där 3-kiloshantlarna på gymmet. Men inget fortsätter hända? GRATTIS! Du har fått resultat av träningen. Kroppen har lagt sig i balans nu och vill du ha mer förändring. Så  nu bör du nosa på 5-kiloshantlar istället, och kanske dra på farten på den där halvtimmes-rundan nu. Fortfarande 30 minuter men NU kommer du längre än din vanliga runda.

3: Jag äter jätte nyttigt men går inte ner i vikt.

ALLT är kalorier. Äter du nötter i stället för lösgodiset på kvällen? Mycket bättre för kroppen, bra jobbat. Har du koll på mängden? En näve nötter är rätt mycket kalorier. Är portionerna för stora? Härliga sallader med pasta, kyckling och goda dressingar är bättre alternativ MEN man bör fortfarande ha lite koll på mängden om man söker en viktnedgång.

4: Jag äter JÄTTE JÄTTE nyttigt och låter bli massor, men går fortfarande inte ner i vikt.

Okej, min första fråga till dig är: Exakt hur mycket låter du bli? Att äta för lite gör också att man inte går ner i vikt. Detta är varför jag avskyr ordet och fenomenet bantning. ” Ju hungrigare, ju bättre”, en gammal dröna som är så förlegad och fel att jag har lust att ta bort ordet från jordens yta. Med uttrycket ” ett kaloriunderskott” menas att man ska lägga sig på ett litet kaloriunderskott och justera vikten med rörelse också. Ingen hungrig kropp orkar med den träning som ska till för att en hälsosammare livsstil ska uppnås. Du blir B A R A sjuk av att ta bort för mycket mat. Förklaringar finns oftast i sunt förnuft.

Har stress smugit sig in så kan det faktiskt vara så att din kropp satt sig själv i katastrofläge. Att pina sig i en önskad vikt eller önskad träning har aldrig bra utgångar.

5: Jag går inte upp i vikt / bygger muskler.

För att gå upp hälsosamt så behövs hälsosamt byggmaterial. Det behövs också ett litet kaloriöverskott. Att käka snabbmat eller klunka i sig proteinpulver är alltså ingen bra ide då man vill gå upp i vikt. Skulle du bygga ett hus av skitvirke som går sönder för lätt?

Känner du att du ökar i styrka när du tränar? Känner du ökad energi i kroppen och i huvudet? Inte? Då kan jag slå vad om att det är något vajsing på hur du äter. Vad mår din kropp bra av? Vad gör den glad, pigg och stark?

6: Du är fast i tänket – Jag kör en period, sen är jag klar.

Nej nej nej… sluta. Sluta, sluta, sluta! Om vi blandar in ord som: hälsosamt, livsstil och bli friskare in i våra önskningar om att göra en livsstils-satsning så tvättar vi bort tankarna om att hålla på med något under en viss tid. Periodisering i din träning, varsågod men det är inte samma sak. En startperiod är start på en livslång förändring till det bättre. Punkt.

Hur vill du leva?                Vad vill du känna?            Hur vill du må?

När du svarat på dessa frågor så har vi en plan.

7: Har du gjort en hälsokoll?

Det finns faktiskt tillstånd som kräver läkarhjälp. Problem med sköldkörteln, diabetes, B-12 brist osv. Ibland är kroppen i sådan obalans att det behövs medicinering. Så gör dina hälsokontroller regelbundet och framförallt om du känner att kroppen reagerar knasigt fast du gör hälsosamma val.

Blogginlägg om Sommarutmaningen 2020: Hittar du här. Alla får vara med.

Följ mun Sommarutmaning 2020 på Instagram: @camomilla.j

Youtube: Millamind

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras