15 orsaker till att kost INTE ska stressa dig.

15 orsaker till att kost INTE ska stressa dig. Långa sociala middagar är inte bara trevliga, de är lite nyttigare också. Faktum är att om man väljer att dra ner på stressiga situationer eller skifta tankesätt, så kommer mycket att skapa positiv förändring. 

15 anledningar till att kost inte ska stressa dig.

1: Ett stressat tänk kring kosten smittar av sig till andra. Hur många barn växer upp idag och får höra att kolhydrater är gift, farligt, djävulen på jorden och roten till allt ont? Eftersom att kolhydrater vid middagsbordet ofta betyder potatis, ris och pasta så kommer det långsamt att arbetas in ett motstånd till dessa näringsrika och NYTTIGA saker. Barn växer snabbt, det behöver näringsrik mat.

2: När du stirrar dig blint på vad du INTE får äta så ser du inte på VAD du kan äta. Dieter och kostscheman fungerar i huvudsak på ett sätt – de tillåter inte godis, snabbmat och snacks. Men alla vi som bantat någon gång vet att vi kan ha ganska våta drömmar om just det där som är ”förbjudet”. Det blir osynligt en saknad som gör sig påmind.

Livet ska levas, inte bara överlevas.

3: Det finns så mycket vetenskap som talar om hemska saker för oss att google i kost-fall kan göra människan både förvirrad och rädd. Vad vill du känna? Hur vill du må? Där har du de intressanta frågorna.

4: Röda markeringar, förbud, hot om förgiftning m.m skapar varningssignaler i kroppen. Känner du att du ramlar in där ofta? Tänk logiskt. – Godis, snabbmat, snacks = Någon gång ibland. Vanlig mat är sådant du ser var det kommer i från och tillreder själv.

5: Nybakade bullar ÄR gott = ingen synd. Vi människor lär oss att vara vaksamma. I urminnes tider har denna mekanism hållit oss levande och det är ju bra. I dagens samhälle där vi är ganska skyddade så kommer den mekanismen göra sig hörd genom små saker istället. Men med samma styrka. Skuldkänslor när du ätit något tillexempel. Vanligt och totalt onödigt. En fika då och då skapar inte katastrof i kroppen.

6: Kost är något du alltid kommer att behöva. Med det sagt så är det viktigt att verkligen arbeta in det tankesättet. Du behöver näring, kommer alltid att behöva det. Så när vi bygger upp ett motstånd till maten så är risken för ett ohälsosamt tänk kring kost ganska stor.

7: Man glömmer njuta av maten då stressen sätter in. Visst är det härligt att se Influencers njuta av middagar och olika maträtter? I ärlighetens namn nu, mellan dig och dig själv – Hur ofta njuter du av dina måltider? Verkligen N J U T E R?

8: Ofrivilliga lögner och adopterade sanningar blir fast i din kropp. Som att grönsaker är kaninmat, att något är äckligt eller att du inte gillar det där som du smakade en enda gång då du var 10 år. Free your mind!

Enkelhet GER Hållbarhet.

9: Stress avancerar en kostförändring. Jag har en favorithistoria som jag tycker är helt magisk. Jag tror det var min farfar som sa detta när jag var liten. Han var gammal bonde och rörde sig mycket på gården. Min farmor lagade gudomlig mat, ja den var så god att det faktiskt var svårt att sluta äta trots att man var mätt.

Han satt en dag i kökssoffan och skulle knäppa byxor och skärp efter eftermiddagsluren. När han skulle stänga sitt skärp så suckade han fram ” jaha ja, nu blir det till att dra ner lite på portionerna och komma tillbaka till mitt hälsosamma hål i skärpet ”. Hur briljant? Han ändrade inte något utan drog ner på portionerna bara. Mätte vikten med ett skärp då han visste att det skulle vara tungarbetat på gården om han var överviktig. Tänk om det universella reaktionen vid en övervikt var sådan? Ett hoppsan och en plan bara.

” Du är vad du äter ”

10: Stressen då vi lärt oss vad smal och tjock är förstör verklighetsuppfattningen. Jag slår vad om att majoriteten av människor tänker att smal är MYCKET bättre än några kilo för mycket. Bara BMI-skalan ljuger oss rätt upp i ansiktet. Jag personligen tycker att den endast kan eller eventuellt kan få användas när det kommer till undervikt och ren fetma. Allt där i mellan är normalvikt. Idag räknas ett BMI på mellan 25 och 30 som överviktig. Låt mig bara påminna om en sak då – Vid livshotande sjukdomar så har man sett att ett BMI på i mellan 25 och 30 snarare hjälper dig att klara av sjukdomen. Bry dig INTE om BMI, aldrig mer.

11: Stress skapar orimliga målvisioner. När det är en kamp att nå dessa mål så tar de nivåer av självkänsla som en bandit rånar banken. Det är nämligen inte människan som var värdelös, det var målen.

Med vanligt sunt förnuft, får du ovanligt bra resultat.

12: Stress kring kost kan få dig att glömma varför vi behöver näringsämnen. Protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Dessa näringsämnen som i lagarbete kan skapa magiska saker! Men frånvaron av dessa soldater kan skapa kaos i kroppen.

13: Nyttig mat är inte tråkig mat. Men i stressen kring kost så kan en matsedel som är mer än tråkig uppenbara sig.

14: Man glömmer att känna de verkliga resultaten då man stressar kring kosthållning. Det är inte vågen som talar om för dig om du är ”duktig” med kosten, det är måendet. Är du pigg? Orkar du saker? Sover du bra? Fungerar magen?

15: När du slänger stressen kring kost så uppenbarar sig en värld av nyfikenhet och njutning! Nya recept, spännande äventyr i köket och ett intresse på vad näringen i kroppen gör för dig uppenbarar sig. Ha det så roligt och lek loss! 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras