Det stora kost – inlägget del 1

Kost. Jag tror att detta inlägg blir del 1 och del 2. Jag har så mycket att predika om i detta ”lilla” ämne. Jag bad mina följare på Instagram och Facebook att skriva det som känns jobbigast. Jag kommer att göra så med jämna mellanrum, att be om påståenden och problem så. Det är det bästa när man gör sådana här inlägg. Att vi gör dem tillsammans. 

Det är ingen hemlis att jag älskar att läsa på om de blå zonerna . Ställen runt om i världen där de lever längre och friskare än genomsnittet. Det är så intressant att läsa på om varför. Men just detta inlägg ska jag inte ägna åt det, det får bli ett eget senare.

Mat, kost, energi, social sammankomst… en stund på dagen som betyder så mycket för hälsan. Inte bara vad vi stoppar i oss utan också när, hur och varför. Att få i sig en sund kost borde inte vara ett problem, men det är det idag. Vi har tillgång till så mycket färdigmat, snabb energi och detta skapar såklart vanor. Rutiner som inte gynnar oss speciellt väl. Dock är det det som det handlar om, att skapa rutiner.

Från instagram. Kost.

Problem: Att äta frukost och att ha färdig mat. 

Mitt svar: Det finns så klart många svar på detta. Vill du äta frukost? Vissa människor mår faktiskt bättre av att äta en senare frukost när de varit igång lite. Det kan vara en idé att ta med sig lite frukostmat till jobbet? Over night oats är fantastiskt att ha med sig. Nu när sommaren är över ( jag vet, fasen ) så klarar den sig i väskan några timmar lätt.

Recept: Over night oats a la Milla

1 dl havregryn

1/2 tsk kardemumma

1/2 rivet äpple

1 dl kokosmjölk ( eller vanlig )

Blanda allt i en fin burk. Finns superfina glasbehållare att ta med på tex. Rusta.

Gör detta på kvällen. På morgonen när du tar fram burken från kylen så toppa med hackad äpple och kanel, lite nötter. Du kan leka med alla smaker. Hallon är supergott med riven kokos osv. Go nuts! Lek fram dina favoritsmaker.

Ibland behöver vi lära oss att äta frukost. Då är ovanstående recept fantastiskt då också. 

Också här handlar det om vana. Det kan vara klurigt i några veckor men sen gör du det i sömnen. Starta med en enkel frukosträtt, yoghurt och musli? Några kokade ägg i kylen?

Färdiga mackor inplastade? Gör det enkelt i början. Avancera inte, då skapas vanan – frukost.

Att ha färdigmat då?

Här finns verkligen två saker att tänka på. 1: Gör din färdigmat i storkok innan veckan. 2: Har du inte tid? Skapa tid. Här brukar jag vara hård. För finns inte tid att ta en eftermiddag till storkok så betyder det att du behöver frigöra tid i din vardag för din hälsa. Det betyder att du har alldeles för mycket bokat i livet för att hinna njuta av det. Lugn och ro är lika viktigt som jobb.

Storkok är enkla om man börjar göra dem. Har du barn och familj? Gör det till en familjestund! Alla barn som får med sig detta i uppväxten får otroliga gåvor att ta med sig in i sitt eget vuxenliv. Gör mat frys in, ta med. Låt det vara så enkelt.

Problem: Mellanmål i farten (så, ingen kyl ) om man inte tål några baljväxter, nötter eller mandlar.

Svar: Snabbaste svaret är såklart = FRUKT! Äter du bra lunch och middag så är en frukt otroligt bra att ha som energikälla när man är i farten. Kan du få in en frukost, 11-fika, eller kvällsmat så räcker en banan, mango, apelsin eller äpple just de tillfällen du är i farten eller inte har möjlighet att äta något stort. Lita på frukterna.

Behöver du mer så klarar sig följande saker sig bra i väskan nu på höst och vinter:

  • Ägg ( kokta ) Ta med lite örtsalt i en burk.
  • En färdig smörgås
  • Burk med grekisk yoghurt. vaniljpulver och blåbär. Lakrispulver? Hallon… oj, det finns så mycket gott!

Problem: Jag är en taskig planerare och är superhungrig när jag kommer hem. Dessutom är jag inte alls bra på att laga mat. Tycker inte alls att det är kul faktiskt.

Svar. STOPP! ” Jag är en taskig planerare”, Nej, du är inte det. Skapa inte en sanning och nöj dig. Säg istället ” Jag har inte hittat mitt sätt än”… men det ska vi hitta nu. Kost i ditt liv.

Okej, du tycker inte att det är kul. Det respekterar jag. Då är det enkla rätter som gäller och ett knep som gör att du inte är vrålhungrig när du kommer hem.

Min första fråga till dig är: VAD kan du tänka dig att alltid se till att ha i väskan? Frukt? Färdiga sesamkakor?

Att hålla sig kontrollerat mätt innebär en viss planering MEN det är inte svårt när man är igång. Så, vad är enkelt för dig att ha med i din väska?

Planering av mat då. Det tar inte mycket tid med ungsmat. Lasagne, Fiskrätter, äter du kött? Falukorv?

Eller Paella ( Spaniens pytt i panna ), Grytor ( står ensamma och puttrar klart på spisen ), Pasta med önskat innehåll. VÄRLDENS enklaste pasta kommer här.

Recept Millas favvopasta. 

Koka upp pasta till antal önskade portioner

Blanda två tonfiskburkar med två msk majonäs, en msk grekisk yoghurt, curry

           stekt rödlök 1 st, två klyftor vitlök och en skvätt grönsaksbuljong. 

Värm upp röran i en fin stekpanna, häll i pastan. Strö över spenatblad och önskad ost. Låt stå en liten stund och servera. Supergott! 

Det viktigaste när det gäller kost är egentligen 3 regler jag jobbar efter:

1: Laga maten själv, bra råvaror.

2: Ta bort allt allvar och lek i stället med smaker och njutning.

3: Känn efter när du ätit. Lagom mätt? Inte svullen? Nytankad energi? Bra! Du äter rätt.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras