Så HÄR lyckas du med dina nyårslöften.

Så HÄR lyckas du med dina nyårslöften 2020. Det är ingen tillfällighet att vi människor går igång lite på tidsrelaterade brytpunkter. Hjärnan gillar ordning och reda, det är något vi ska använda oss av för att klarar av mål och drömmar vi har.

Men med handen på hjärtat nu, hur ofta är det inte saker som – förbud – smärtsamma perioder av bantning:  – stenhårda träningsscheman – vägande / mätande / daglig koll på om resultaten ”kommer som de ska”… Kan vi slopa alla dessa saker när vi pratar om att nå drömmar och mål? Sådant har nämligen ingenting med inspirerande nyårslöften att göra.

2020 är året då det blir trendigt att leva under tiden som vi följer våra mål och dröm-önskningar.

Varför misslyckas man så ofta med sina nyårsmål?

Besvikelsen när man ger upp eller inte hittar en enda gnutta energi för att fullfölja sitt nyårslöfte är oftast helt onödig. Anledningen till att det inte går som man vill är för att planen inte var konstruerad för ditt liv eller för att viljan inte riktigt fanns där. Kanske inte en plan ens fanns?

Exempel: Det är trendigt att springa lopp och dina vänner pratar inspirerande om hur de minsann ska klara ett visst lopp under kommande år. Du själv ville ju börja träna så du ser det som ett perfekt tillfälle att kämpa dig iväg på träning. Problemet är bara att du inte alls känner för att springa något lopp, du ville bara börja träna och inte vara ensam när du gör det. MÅL: börja träna. DIN METOD: börjar träna något du inte ens gillar / har tänkt på. Resultat = Du biter ihop och genomför några veckor / månader… sen tröttnar du. Du ville inte ens från början. Kontenta: Det är tråkigt att träna. 

Sanningen i detta exempel är att det är inte alls så att huvudpersonen suger på att börja träna eller bli en tränande person. Nej, tänk dig att du vill lära dig att simma och börjar på spinning för att lyckas lära dig att simma. Ganska orimligt va? Nyårslöften ska göra dig gott!

Ingen är ensam om att ha det jobbigt, prata om det.

Exempel: Du har bestämt dig för att gå ner i vikt genom att reglera kosten. Kanske börjar du googla på nyttiga recept och inom loppet av några klick så kommer du in på en ”superdiet” som lovar en viktnedgång på flera kilon i veckan! Fantastiskt! Hjärnan förälskar sig snabbt och hungrigt läses det om hur man ska göra. Faaaaantastiska resultatberättelser finns enkelt att läsa för de nu väldigt intresserade ögonen. MÅL: Börja äta mer hälsosamt. DIN METOD: Testar en orimligt hård diet. Resultat= Obehagliga känslor. Kanske en viktnedgång men när vi inte orkar mer så ramlar vi tillbaka och känner oss misslyckade. Kontenta: Att vilja gå ner i vikt innebär en jobbig resa.

Vad jag vill säga till dig om din resa med nyårslöften inför 2020.

Jag jobbar som personlig tränare, mental coach, kostrådgivare. Allt detta med en vilja att människan ska må bra MED sig själv och I sig själv. Exemplen ovanför har blivit så pratade om att det har blivit en jäkligt bra lögn. För, saken är att en resa mot målet ska vara lika utvecklande och stärkande som att komma till mållinjen. Nyårslöften ska vara kittlanda, härliga och alltid ta dig till ett ställe där självkänsla och självförtroende växer.

Träning och motion är en enkel sak. GÖR du det du TAGIT REDA på som KRÄVS för att du ska NÅ dina resultat, så FÅR du dessa resultat genom att GÖRA det. Inga ”om”, inga ”kanske”, du får dem. Punkt. Ditt enda jobb är alltså att GÖRA och se till att du blandar dessa aktiviteter med nöje för att fortsätta göra dem. Det vill säga, mata hjärnan med gott under tiden du gör det du vill ha som rutin i ditt liv.

Vill du bli en människa som genomför en regelbunden motion så är din uppgift att inspirera dig själv. Bli vän med någon som redan gör det du vill göra ( på gymmet finns det massor av människor som säkert skulle uppskatta dig som en träningskompis ).

Om du NU kanske har intalat dig själv att du hatar allt som har med motion att göra så ändra inställningen. Din kropp älskar rörelse så den biten är klar. Passa på att blanda in något du verkligen älskar att göra. Lyssna på bra musik, eller en podd? Sväng in på affären och köp en god smoothie att ha efteråt ( eller gör din egna favorit och ha med dig ). Piffa träningen om du tror att du ogillar.

Kost är något så mycket större än en önskad viktnedgång.

Mat, kost, energi, näring. Detta är något som du behöver varje dag för resten av ditt liv. Så kasta bort alla tankar om strikta förbud och öppna upp dörren för eventuella fördelar och smaker i stället.

Ett jobbigt sockersug är ett tecken på att något inte står helt rätt till. Hur fixar vi det? Jo, genom att lokalisera bristen och bota den. Många gånger kan det handla om att tillgodose behovet av vitaminer och mineraler i kroppen. Var hittar du det? Utbilda dig i dig själv och helt plötsligt blir det ganska kul att laga hälsosam god mat. Nyårslöften ska vara nya och spännande varje år. Inte samma gamla vanliga år efter år.

Sporthälsa hittar du massor av inspiration i både mat och kostväg.

Nytt år, nytt årtionde! Varför inte unna dig en helt ny taktik i livsstilsförändring och göra det med omtanke om dig själv. Utbilda dig i hur du fungerar och ge dig själv high fives längs med vägen. Vill du att jag skriver om tekniker i en specifik önskan om förändring så maila: [email protected] ( vill du vara anonym så självklart ).

Jag tvekar inte en sekund på att dig.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras