ALLT du behöver veta för att vara hälsosam.

Pulsen höjs som ett glatt barn skrattar i en lekplats. Du utmanar och gör att kroppen jublar av förväntan. Det är nämligen så att ibland kan hjärnan spela ett spratt med oss och känna att det där med stillasittande är mycket bättre än att röra sig. Men låt oss se fakta i vitögat, skaderisk och sjukdomsrisk är SOM STÖRST vid stillasittande. Det går inte att bortse. Att kasta skit på motion och sund kost i form om att de skulle vara triggers eller hälsohets är något som endast har med media-samhälle och okunskap att göra.

Så låt oss gå till botten med just vad motion och sund kost ÄR egentligen. Jag gör det i form av populära sägningar inom samhället av debatt.

1: Jag känner mig värdelös och otillräcklig när jag går till gymmet. Att det är för hårda regler för mig så jag är inte duktig, det där passar inte mig.

Vilka regler är det du ska följa? Trots att jag känner mig väldigt hemma i det vi kallar ”träningsvärlden” så har jag aldrig mött att det finns riktiga regler i hur man ska vara för att vara en människa som uppfyller någon slags motions-kvot. Inte mer än att forskning har tagit fram att vi bör gå runt 10 000 steg om dagen eller det här med att röra sig 30 minuter pulshöjande varje dag. Detta är ju genomförbart och till din egen fördel ( om du hittar ditt sätt). Det här med att man M Å S T E springa i minst 45 minuter för att det ska göra någon skillnad, eller att det ska komma både blod, svett och tårar på gymmet ÄR bara myter. Låt mig upprepa: Du behöver INTE blöda eller ta i så att du brister på ett gym, snälla gör inte det.

2: Det är jobbigt att träna.

Är du säker på att du har hittat något du tycker är kul?

3: Nyttig mat är tråkig och smaklös.

Nej! Hälsosam mat är alltid smakrikare och godare att stoppa i kroppen. Punkt slut.

4: Jag vill inte göra fel, jag skäms då.

Lugn, det är när vi gör just fel som vi utvecklas. Den som står och drar i samma hantel år efter år är den som inte utvecklas. Den som inte vågar vara utanför comfort zone är den som står och stampar på samma ställe. Det är när du snavar, tappar greppet, testar nya saker och vågar göra sådant som du inte kan, du utvecklas. ALLA är nybörjare någon gång.

5: Man måste veta hur mycket man äter och det är så jobbigt att väga, räkna kalorier och köpa rätt saker i affären.

Om du är ute efter en knasig relation till mat så är det ovan nämnda helt rätt. Nej, vanligt fölk som oss behöver aldrig väga eller räkna ut kalorier i vår mat. Vill man ta bort några kilon kan man välja lite noggrannare vad som kommer i munnen och öka på lite rörelse. Det är i det hälsosamma läget mellan matintag och fysisk aktivitet som resultaten kommer.

6: Jag vill ha snabba resultat! Annars slutar jag!

Vad är snabba resultat? Att testa 35 olika dieter eller träningsscheman som kommer att slunga tillbaka dig på ruta 1 när det är för svårt att palla trycket? Eller är snabba resultat att bygga om vardagen så att du ändrar livsstil och får bestående resultat? Frågar bara.

ALLT du behöver veta för att vara hälsosam – Föreläsningen ger dig träningsschema, lyfter diskussioner, ger dig en tydlig målplanering OCH en plan att nå dit. Varför gjorde jag denna? Jo, för att det finns så mycket onödig stress kring just motion och kost. Så mycket stress att det faktiskt gör att människor blir sjuka. Min ambition är att vi ska ta tillbaka träning och kost till dess verkliga syfte – att göra oss friskare och ge oss långa härliga liv.

Just nu har jag en INSTAGRAM-tävling. In och gilla mig där: @m.i.l.l.a.mind heter jag och tävlingen om ett 12-veckorsprogram är igång till och med 1 november.

Dela min profil, skriv under bilden varför just DU behöver detta och dela på story och i din feed.

1 kommentar

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras