Till dig som står bredvid, utmattningssyndrom – Del:2

Frustrationen river i kroppen. Ilskan och känslan av att inte vara välkommen in. Var vi inte så bra vänner? Var inte familjen så stark som vi sagt? Varför får jag inte hjälpa henne eller honom? Gör jag fel? Vad pratar hen om? Det är ju bara att göra det?

Att stå bredvid någon som insjuknat i ett utmattningssyndrom kan vara fruktansvärt jobbigt. Din oförståelse är inte alls konstig för du har aldrig någonsin varit med om det som din vän eller familjemedlem just nu upplever. Även om du själv lidit av samma sak så är det svårt att sätta sig in i någon annans reaktion. Varför? Jo, för vi är olika. Vi lever på olika sätt även då vi bor under samma tak. Kanske har ni varit de närmaste vänner under en längre tid och delat allt, men nu verkar det vara en tjock mur i mellan er. Kom bara ihåg, DU är verkligen jätteviktig för att den drabbade människan ska komma ur detta.

Distanstagande är aldrig DITT fel. Det är ingens fel… låt oss ta bort skuld och andra onödiga känslor. Jag slår vad om att din vän / familjemedlem tar avstånd för att hen bryr sig om dig. Varför ska du behöva höra ältande, allt som är fel eller vara orolig då du ändå inte kan göra något åt det? Detta är ofta vanligt bland människor som insjuknat i något som har med långvarig stress att göra. Den drabbade kanske till och med känner sig som en jobbig och negativ person, som hör hur de senaste samtalen låtit som en loop av gnällighet. Du kanske inte alls uppfattat detta. Kanske har du uppfattat det, försökt att hjälpa men inget verkar fungera. Din medmänniska känner sig då som en last och hamsterhjulet av dåliga beslut tar sin start. Om någon är trött, har besvär och inte ser hopp så är det en vanlig reaktion att bara krypa undan och låta dagarna gå.

Inte kan den självklaraste hjälpen vara självklar när livet känns som ett katastroffält. Åk dit, var tyst om det krävs… bara va… att ge en kram kan vara det som gör att ork växer.

Bryt ner visionerna om hjälp och känn inte att du gör för lite. De absolut viktigaste sakerna för någon som blivit diagnostiserad med utmattningssyndrom är de små vardagsrutinerna. Om du bara anade hur mycket hjälp det kan vara att du kör personen till någon läkartid, åker och handlar, tvättar, städar eller lagar mat. Du anar inte vad dessa saker ger energi. Det kanske känns dumt eller jobbigt att fråga om hjälp med just detta så jag frågar det åt din vän, våga göra dessa saker. Skam eller känslan av att vara otillräcklig är inte känslor som hör hemma just nu. Du kan väl säga: ” Om jag råkar ut för det du råkat ut för, så skulle jag tycka att det var skönt att du gjorde detta för mig”. Gör det till en självklarhet att hjälpas åt.

Där ligger den riktiga hjälpen. De små vardagssaker som får livet att fungera. Vilken gåva att få hjälp att samla energi genom att slippa ha 100% av sina vanliga sysslor då man repar sig från långvarig stress.

Till dig som är chef eller ledning. Om någon av dina anställda råkar ut för utmattning så betyder det att denna personen har presterat för högt – för länge. Jag kommer att vara rakt på sak för jag vill att företag ska drivas av bra ledare. Även om det inte är arbetsrelaterat så kan du som chef vara en riktig hjälte i denna situation. Dessutom kommer dina insatser också att spara pengar i ditt företag då personen i fråga kommer att komma tillbaka MYCKET snabbare med din hjälp.

Har ni någon friskvård kopplat till företaget? Här finns otroliga insatser i form av terapi och liknande. Är ditt företag inte kopplat till något friskvårdsval idag så kolla in i det. Erbjud din anställda hjälp. Respektera sjukskrivningen och alla de bekymmer som kommer av att personen blir sjukskriven är din huvudvärk, inte den sjukes. En kommentar som: ” Vila nu, jag fixar, tänk inte på detta. Fokusera på att må bra igen ” kan vara själva grunden till ett snabbt tillfrisknande. DU är så mycket viktigare än du anar.

Ett sms, ett mail, ett samtal där du bara hör efter hur din personal kan vara guld värt i en människas liv. Fokusera på hur de mår och ge dem info. om att du hanterar situationen på jobbet, de ska inte behöva tänka på det nu. Enkelt och kraftfullt.

Kom ihåg, lösningar kommer då vi vågar fronta problemen och ledarskap utvecklas i knepiga situationer så du vinner troligen tonvis på att träna problemlösning i din roll som chef.

Så mina vänner, som står bredvid någon som går igenom ett tillstånd skapat av långvarig stress. Ni är extremt viktiga verktyg för att den människan ska kunna repa sig. Om du förstår hur otroligt viktig du är, så kommer du att ha en förståelse till dennes situation. Om vi hjälper varandra så blir det alltid bäst. Våga lägg dig i och våga göra saker av omtanke. Våga prata om det som så många gånger hålls i skuggorna. Heja dig!

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras