HÄR är du nu, nu är du här. Utmattningssyndrom Del:3

Jag vet att långa texter kan vara som en bergsbestigning då du som drabbats av utmattningssyndrom kollar in det här. Så jag ska försöka göra detta inlägg så enkelt som möjligt. Vill egentligen bara påminna dig om några saker.

  • Du är fantastisk i vilken form du än är i. Idag är första dagen på resten av ditt liv.
  • Du vill inte tillbaka till det du varit, nu vill skapa nya sätt att leva ditt liv.
  • Du är älskad. Släpp in de som vill hjälpa dig, de kommer att göra resan enklare.
  • Våga ta emot hjälp. Även om det handlar om att någon städar hemma hos dig, kör till affären, lagar mat och tvättar. Om du hade brutit båda benen så hade det inte varit en fråga. Tillåt hjälp.

Gör små förändringar i vardagen:

Är du stressad och har ont i kroppen. Det är inte alls ovanligt att man känner värk i nacke och axlar då man kört på för länge. Bjud din kropp på små stretch-övningar under dagens gång. Spänn upp axlarna mot öronen, hårt, håll i … slappna av. Upprepa några gånger. Visa kroppen hur spänt läge är och hur avslappnat läge är. Ett sätt att ta kontroll.

Lär känna dig själv igen. Om vi för en sekund bara stänger ut alla jobbiga känslor och tankar. Unna dig några minuter och följ med mig på en liten utflykt i fantiserande.

– Hur ser ditt drömscenario ut just nu? Om du fick välja helt fritt, hur skulle du känna dig när du vaknade på morgonen? Vad skulle vara annorlunda. Slut ögonen och besök en dag som är precis som du önskar.

”Lek” denna leken så ofta du orkar. Det är nämligen så att ju mer du dagdrömmer om bra saker, ju större är chansen att din hjärna börjar tänka på ett annorlunda sätt. Ett sätt som kommer att ge dig energi att skapa de förändringar som krävs för att du ska må bra igen. Här jobbar du med att skapa en plan.

Kom ihåg att känslor som: Katastroftänk, ångest, ångestattacker och liknande är kroppens sätt att tala om för dig att något behöver förändras. Detta är fullkomligt normala reaktioner för en slutkörd hjärna. Du är I N T E svag eller dum. Det är inte dig det är fel på. Jag kan prata på i evigheter om att det som händer är normalt och har ett syfte.

Våga tro på att det är de små förändringarna som gör de stora skillnaderna. Jag vet att det kan vara otroligt provocerande när jag säger att en sjukskrivning eller bestämda dagar för återhämtning är vägen att komma tillbaka. Men jag vet också att det är just det som ska till för att kroppen ska få en chans att reparera det som slitits ut under en långvarig stress. Man kan se hur hjärnan får strukturella förändringar när det utsatts för långvarig stress.

Eftersom att hjärnan är en av de få saker som inte ens forskarna kunnat kartlägga helt så förstår vi att det är en otroligt avancerad kroppsdel. Vad vi däremot vet är att man kan ”laga” det som går sönder genom just återhämtning. Meditation kanske kan väcka motstånd när jag nämner det men låt mig bara få säga en sak till dig innan du slutar läsa.

Skapa din egen typ av meditation:

Börja basic. Våga börja om, våga lära känna dig själv igen. Ta  2 minuter och bara blunda och djupandas.

  • Andas in och räkna lugnt till 5
  • Andas ut och räkna lugnt till 6

Det är starten. 2 minuter…. andas och räkna. Starta där.

För faktum är att vi människor väldigt ofta avancerar det alldeles för mycket för oss själva. Det med en rädsla för förändring kan vara riktiga fallgropar i våra liv. Mina arbetssätt handlar till största del att faktiskt våga sätta sig ner och se över situationen som uppkommit. Aldrig någonsin har en situation lösts genom att gömma den, ignorera den eller ösa ännu mer skit på den. Tänk om lösningen ligger i att se på den ur ett annat perspektiv?

Även om det känns löjligt, omöjligt eller knasigt. Hur skulle det kännas att ge dig själv en paus och testa? Någonstans så är verkligheten att vi gör ganska knasiga saker då vi blir utbrända. Sover för lite, äter knasigt, stressar, försöker, tror att vi inte duger. Det är kanske så att den finaste gåvan du kan ge dig själv är att lära dig leva igen? På ett sätt som du vill. För det förtjänar du verkligen. Du är så unik och speciell, heja dig!

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras