Jag tror på att inte göra träning och kost märkvärdigt.

Att det kan bli problem med mat och rörelse då man har små barn är nog ganska vanligt. Typiskt jobbigt blir det när oro sätter in i spelet också. Varför äter de inte? Åh, de sitter för mycket framför tv:n , eller de äter inga grönsaker. 

Som förälder sätter oron in ganska snabbt och tyvärr fäller just den stressen krokben på kreativiteten för att lösa situationen. Precis som för oss vuxna så brukar skrämseltaktik inte alls vara speciellt effektfullt. Därför tänker jag att just lek och fantasi kan vara till hjälp när de där situationerna uppkommer. Ju mer vi pratar om hur dumt det är att inte få i sig, inte röra sig eller att det är farligt osv. ju mer stressig situation blir dilemmat. Både för förälder och barn.

Ibland kan lösningen ligga i just lek och nyfikenhet. Jo, ganska ofta ligger just lösningen i att inte göra för stor grej av det och leka.

  • Blanda inte salladen om du märker att det sällan tas av den vid middagsbordet. Gör istället flera olika skålar. Rivna morötter. Hackade grukbitar. Riven vitkål. Babyspenat. Är det riktigt illa och du vill göra något extra roligt så skiva morötter och gör små hjärtan av dem, eller stjärnor?

  • Gör krämiga smoothies eller / och bananglass tillsammans. Att testa olika typer av smoothies kan bli ett riktigt roligt helgnöje. Bananglass är dessutom jättegott. Hacka bananer i bitar, lägg i en fryspåse och lägg det i frysen. När de är kalla och hårda så tar ni upp dem och mixar det med lite kokosgrädde och vaniljpulver. Supergott!
  • Sommarnöje för familjen och grannarna ( eller släkten ). Ett ord: BRÄNNBOLL!
  • Åk till badhuset tillsammans på någon förmiddag under helgen. En riktigt mysig tradition att ha.
  • Lek restaurang! Gör flera små rätter och smaka av varandras idéer.
  • Prata om vad man skulle vilja lära sig. Gå på händer, spela fotboll, tennis? Vad skulle vara roligt att lära sig?
  • Ta familjepromenader och få en stund av både motion och av att umgås.
  • Gillar du som vuxen Yoga och har barn? De brukar tycka att det är jättekul att göra det tillsammans med dig. Dessutom brukar vi vuxna bli chockade över hur de där små faktiskt KAN få till vissa poser.
  • Ha kvar chipsen och godiset på helgen MEN ställ även fram en bricka med skivad apelsin, hallon, äpplebitar och kiwi. Vi gjorde även så att vi testade nya frukter som vin inte hade testat innan också.
  • Prata om motion på ett sätt som motiverar. Både till vuxna och barn i hemmet. Man blir stark, håller sig frisk, man blir snabb osv. Precis det som motion är till för.
  • Lek picknick och ät på en filt i vardagsrummet eller ta med mat ut och ät i skogen.

Har du tips som du har tagit till för att lösa sådana här situationer hemma hos dig? Kommentera gärna nedanför så får vi ännu mer tips till varandra.

Kom ihåg, är du en orolig förälder så bryr du dig. Låt inte rädslan, oron eller någon annan få dig att tro något annat i dessa situationer.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras