10 levnadsvanor som garanterar resultat.

Back to basic och gräv ner stridsyxan i avancerade dieter eller tekniker till att komma i form eller att leva så där Instagram-sunt. Här kommer tio levnadsvanor som guidar din kropp till normalvikt, får din energi att öka och din kostcirkel att innehålla riktigt raketbränsle för kroppen. 

1: Rör på dig lite varje dag i stället för mycket några gånger i veckan. Att springa, dansa, cykla eller kubba i trappor 30 minuter om dagen ger mer effekt än att gå till gymmet två gånger i veckan. Känner du att det är jobbigt att ta dig till gymmet tillräckligt många gånger för att känna effekt. Ta ett vecko-gymbesök med styrka och resten rörelse i andra miljöer i stället. 30 minuter om dagen. Hitta din pulshöjande favorit.

2: Gå upp 30 minuter tidigare på morgonen och lär dig meditera i en kvart. Vi har sett enorm forskning på vad meditation kan göra för ditt välbefinnande. Men du behöver inte sitta i timtal varje dag. Nej, starta med att ställa klockan en halvtimma tidigare. Sätt på kaffet och unna dig en kvart av att sitta still, blunda och lär dig att acceptera att bara vara där och då. Det är en fantastisk hälsoboost som varenda människa förtjänar i sitt liv.

3: Ät grönsaker och frukt till varje mål mat. Frukostgröt med bär, yoghurt och äpplebitar, broccoli och/eller riven vitkål och morötter till middagen. Lägg till grönt och frukt till varje mål mat och känn effekten av att få i dig mer av antioxidanter.

4: Mät upp en runda på 2.5 – 3 kilometer i närheten av ditt hem. Kolla klockan när du går och när du kommer hem. Tiden? Notera. Kör denna runda några gånger i månaden och se om du förkortar tiden. Kanske går du i början och springer några minuter? Kanske märker du att du springer mer än går efter ett par månader. Lek med tiden. Rundan ska inte vara längre.

5: Välj en dag till skräpmat och godis. Håll dig undan de andra dagarna. Precis som med barn som får lördagsgodis så bör vi vuxna koncentrera en dag till skräpmat och godis. Inte bara för att våra tänder är väldigt dyra att laga, utan för att kroppen mår bättre om man faktiskt bara äter detta en dag i veckan. Dessutom smakar det så mycket bättre om man tar det någon gång i bland i stället.

6: Gör GOD mat och lek i köket. Mozzarella, grönsaker, oljor, kryddor, rostad potatis, hummus, chiapudding med vaniljpulver, rostad majs, bakad potatis… gör smakrika rätter som får dig att längta efter energibomberna. ALDRIG tråkig mat.

7: Umgås med människor som får dig att spraka av energi. Visst vet du känslan av samtalet med den där människan som tänder varje cell i din kropp? Ni skrattar, kan inte sluta prata, älskar varandras umgänge. Unna dig många träffar med sådana personer, de smittar. Hur ofta säger ni inte högt ” varför gör vi inte det här oftare!?” När ni väl träffas.

8: Våga välja sysselsättning som gör att du känner syfte i livet. Sitter du fast på ett jobb som får dig att dra efter andan av vantrivsel eller ger dig oro? Jag slår vad som att du hittar något annat ställe att jobba på om du vågar leta. Att vantrivas på ett jobb där du tillbringar minst 50% av tiden på, föder en långvarig stress som ger effekter som du inte vill ha i kroppen. Leta nytt, våga söka, våga förändra.

9: Träna styrketräning. Var aldrig rädd för att fläta in styrka en dag ( minst ) i veckan. Att underhålla styrkan i kroppen håller dig skadefri, stark och ger dig effekter som kan liknas med magi. I helgen kommer ett riktigt effektivt pass att följa här på bloggen. Hemma eller i gymmet, du väljer.

10: Ge dig själv återhämtning. Var noga med att sova ostört i 6-8 timmar per natt. Vila vid förkylning, ta micropauser, vila när du är trött. Stäng av vissa dagar och unna dig själv återhämtning.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras