Periodisk fasta, 5:2, LCHF och ”super food”…

Ny dag, nya möjligheter och så här innan hösten märker man hur det mullrar i reklamportaler för metoder som ( enligt anhängare ) är räddningen på världens all ohälsa, övervikt eller välfärdssjukdomar. Det finns tonvis med forskning kring varje diet och man får riktigt kittlande storys om succé. Får / får inte. Regler och högst tillåtna värde. Vi tillåts att doktorera av kunskap i den metod som fastnar i intresset. Här skulle jag vilja att den som vill göra en hälsosatsning är som en kräsen megadiva! Vad passar mig?

Jag tänker att när förbud och regler kring vad vi stoppar i munnen blir inblandat så är det svårt att hålla en schysst attityd kring kost och hälsa. Rätta mig om jag har fel men ibland känns det som om vissa rörelser blir så stora att det aldrig finns några fel på dem, det är människan i fråga som ”misslyckas”, denne står inte ut, har inte självkontroll osv. I detta momentum vill jag gå in, det är precis här som jag menar på att vi behöver skapa en snällare attityd gentemot oss själva. Det är ALDRIG fel på dig, det är fel på metoden.

För visst är det så att jag håller med många rekommendationer kring hur vi bör äta. Det finns bevis på att vi bör tänka på vad vi stoppar i oss. Skrämsel och hårda matsedlar är dock inte lösningen. Tänker jag. Kostregler, mängdrekommendationer och ”livsfarliga” hot om vad som händer då vi äter skapar bara onödig oro och ängslan.

I min värld så ska hälsosamma val göras per automatik. Detta når vi genom att skapa hållbara vanor i vardagen. Att välja schysst mat nås genom att gilla de val vi gör. Det finns ofantliga mängder variationer på livsmedel som skapar en frisk och pigg kropp. Fyll kyl och frys med dem, skapa alternativ och kittla nyfikenheten i stället för att längta efter något du saknar.

Här kommer lite tips på hur jag tycker att man kan skapa en fisk och hälsosam vardag utan att lägga massor med onödig stress.

Fyll kyl, skafferi och frys med sådan mat du VILL äta. Ge dig själv en chans att skapa en rutin i ditt ätande genom att skapa rätt förutsättningar. Öppnar vi kylen och ser massor med sådant ” vi ej bör äta ” så kommer hjärnan inte alls ta hänsyn till det. Den ser, blir sugen och skapar känslan av att vilja ha. Samma sak händer då du öppnar kylen och ser massor med hälsosamma alternativ. Ett enkelt sätt att locka in dig själv i sunda vanor och slippa bråka med onödigt sug.

Ge dig själv en vitaminboost och fyll på med antioxidanter. Sockersug skapat av mineralbrister osv. är enkelt att ”bota” genom att köpa kosttillskott och ta detta. Jag själv använder mitt älskade Kyani och känner praktiskt aldrig av något extremt sug. Blir jag sugen på choklad så blir jag verkligen sugen på smaken av choklad. Vi vet att den smakar ljuvligt då man på lördagen gottar till det. Vill du köpa Kyani gör du det enkelt HÄR på min webbshop: millamind.kyani.net

Ta en sak i taget. Maxa inte allt med en helsatsning som kräver din fulla fokus. Då blir man bara trött och tappar orken. En hälsosatsning ska liksom aldrig ta energi, den ska ge energi. De riktiga resultaten är ju när du känner dig pigg, utvilad och glad. Där är betyg på omtanke ur ett hälsosamt perspektiv. Vet du med dig att hela din kosthållning är katastrof för ditt mående så koncentrera dig på en rätt om dagen i början. Spexa med lunchen, frukosten eller kvällsmålet. Lek fram alternativ du gillar att äta.

Sätt ALDRIG ditt egenvärde i dina mat eller träningsval. Du är aldrig värdelös eller misslyckad. Du är du, din kropp är din kropp. Med det vi kallar hälsosatsning är en satsning som ska göra att du blir nöjd. Kort sagt, HUR du gör ska passa in i DIN vardag, din vardag ska aldrig passa i någon slags satsning. Fungerar det inte för dig så så hittar du något annat. Var kräsen, var en riktig finsmakare i hälsoverktyg och stå på dig. Tycker du att något känns skitjobbigt eller stressigt så är det inte för dig. Sträck på dig och var kräsen.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras