Återhämtning, så viktigt men så glömt

Det är i återhämtning resultaten byggs. En känd sägning som glöms ofta i dagens hektiska och prestationsrika samhälle. Faktum är att en stor ökning i psykisk ohälsa just består av det vi kallar bl.a. utmattningssyndrom. Det är alltså inte bara när resultat ska byggas som återhämtningen är viktig, det är också i vanliga livet viktigt för att ens fungera. 

En vuxen människa behöver 8 timmars sömn per natt. Detta för att hjärnan ska hinna med alla viktiga moment den jobbar med under sömn. Sortera intryck, fungera återuppbyggande för hela kroppen och komma till ro. Du vet själv hur knasig man kan bli efter bara ett par nätters dålig sömn? Tänk vilken skada det orsakar med en ständig sömnbrist eller dålig kvalitet på nattsömnen.

En dålig återhämtning orsakar långt mer än vi tror. Inte bara det att du ofta får en orkeslöshet, du fungerar också dåligt när det kommer till att fatta bra beslut.

Meditation och mindfulness för återhämtning?

Medicinering vid depression och psykisk ohälsa är otroligt vanligt. Vilket också behövs i många fall så vi ska inte kasta bort läkemedel direkt i diskussioner. Däremot så kan jag ibland ( okej, ofta ) förfäras över att denna typ av medicinering inte kommer tillsammans med terapi och övningar som vilar upp och läker hjärnan. Mindfulness i sig själv har otroliga läkeeffekter.

Får du skuldkänslor när du gör ”ingenting”? 

Detta är ett varningstecken i sig bara. Om du nu inte hamnat i någon form av apati och behöver hjälp med detta. Kommer du på dig själv med att skynda dig överallt? Fast du inte egentligen har någon tid att passa? Detta är ett stort symptom som säger att din kropp producerar stresshormoner i för stor mängd, eller aldrig får sänka dem riktigt.

Hinner du inte meditera eller ens att ge det en testrunda på några gånger?

Då behöver du det. Vanligt sätt att inte göra det eller ens att testa är att känna att man inte hinner. Så, hinner du inte sitta 5 minuter om dagen för dig själv? Prioritera om, du lever för hektiskt.

Känner du att du blir energilös eller tröttare av att träna? 

Då bör du verkligen kolla över din återhämtningen. Träning gör små små skador i kroppen. I normala fall ska detta till för att bygga starkare och bättre, det är de efterlängtade resultaten alla pratar om. MEN om återhämtning är dålig samt kost, så kommer dessa små skador inte alls läka till bättre och starkare, tvärtom. Det heter exempelvis stressfraktur som kommer av överbelastning och inte tillräcklig med tid att reparera sig. Träning och motion ska GE energi, inte TA energi.

Har du svårt att känna lycka?

En bra återhämtning och nedvarvning gör din kropp lugn och sansad. Alltså lättare att få igång ambitioner, lycka, driv och motivation. En trött kropp är i en annan fas. I ett kommande inlägg ska vi prata om kroppens egna lyckomedicin.

Sporthälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras